ελευθερία του τύπου,αρχές του μπλοκ μας! - ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

ΕΔΩ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ (ΓΝΩΜΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ)

Breaking

Κυριακή, 25 Μαρτίου 2012

ελευθερία του τύπου,αρχές του μπλοκ μας!

Σκοπός του παρακάτω γνωστικού αντικειμένου είναι η εξοικείωση με τους δεσμευτικούς κανόνες της δεοντολογίας αλλά και της νομικής όσον αφορά το συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο, δηλαδή τη δημοσιογραφία.
 Μέσα από την τοποθέτηση της δεοντολογίας και της νομοθεσίας των ΜΜΕ στα σύγχρονα δημοσιογραφικά αλλά και δικαστικά δεδομένα, επιδιώκεται όχι μόνο η ενημέρωση, αλλά και η εμπέδωση της τρέχουσας αντίληψης για τα όρια του δημοσιογραφικού λόγου, αλλά και για την ορθή δημοσιογραφική πρακτική και συμπεριφορά.

             Περί τα μέσα του 2011, γνωστοποιήθηκε στα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης η είδηση της σύλληψης του επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κ. Ντομινίκ Στρως - Καν από τις αστυνομικές αρχές της Νέας Υόρκης, κατόπιν καταγγελίας καμαριέρας του ξενοδοχείου στο οποίο διέμενε για σεξουαλική επίθεση εναντίον της.

Οι εικόνες του συλληφθέντος δημοσιοποιήθηκαν εκτενώς, εικονίζοντάς τον καταπονημένο και φέροντα χειροπέδες, ενώ προσαγόταν στη Δικαιοσύνη. Ο τύπος κατέγραψε λεπτομέρειες κάθε σταδίου της σχετικής διαδικασίας, ενώ τα ηλεκτρονικά και διαδικτυακά μέσα φιλοξένησαν ποικίλα σχόλια, συχνά λαμβάνοντας θέση για την ενοχή ή την αθωότητά του.

Η σύλληψη του Ν.Σ.Κ. αποτέλεσε σαφέστατα μια πληροφορία δημόσιου ενδιαφέροντος, τόσο λόγω της ιδιότητάς του όσο και και της φημολογούμενης προοπτικής για υποψηφιότητά του για πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας με το σοσιαλιστικό κόμμα. Η συγκεκριμένη δικαστική εμπλοκή ακύρωσε στην πράξη την συγκεκριμένη πολιτική διεργασία. 

Το δικαστικό αποτέλεσμα ήταν ότι ο Εισαγγελέας της Νέας Υόρκης αποφάσισε να μην προχωρήσει σε δίκη, καθόσον έκρινε ότι τα στοιχεία δεν ήταν επαρκή.
Ο τρόπος κάλυψης του περιστατικού και τα σχόλια που μεταδόθηκαν τόσο από διαδικτυακά όσο και από συμβατικά μέσα επαναφέρει μια σειρά από ζητήματα δεοντολογίας και δικαίου των μέσων ενημέρωσης, καταδεικνύοντας μάλιστα τις θεμελιακές διαφορές που υπάρχουν στα νομικά συστήματα αφενός των Η.Π.Α. κι αφετέρου της Ευρώπης.

Αξίζει να αναλογιστούμε για τις δυνατότητες δεοντολογικής κάλυψης ενός τόσο σοβαρού συμβάντος, υπό το πρίσμα της ποσότητας της πληροφορίας που νομιμοποιούνται να μεταδώσουν τα μέσα ενημέρωσης, ώστε αφενός να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα του κατηγορούμενου (κυρίως το κριτήριο της αθωότητας και το δικαίωμα επί της ιδίας εικόνας και των προσωπικών του δεδομένων) σε συνδυασμό προς το δικαίωμα του δημοσιογράφου για πληροφόρηση του κοινού ενόψει ενός ζητήματος γενικότερου ενδιαφέροντος.
Πρόκειται άραγε όντως για μια πληροφορία που ανάγεται στα δημόσια καθήκοντα του επικεφαλής του Δ.Ν.Τ. ή για μια αμιγώς ιδιωτική υπόθεση, για την οποία κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει καν δημοσιογραφική κάλυψη;
Το μείζον ζήτημα της απαγόρευσης της μετάδοσης του προσώπου ατόμου που προσάγεται στη Δικαιοσύνη κάμπτεται ενόψει των δημόσιων ιδιοτήτων ή και πολιτικών προσδοκιών του προσώπου; Αξίζει να εντοπίσουμε τα δημοσιεύματα τα οποία κάλυψαν με σεβασμό την είδηση και να εξετάσουμε κατά πόσον όντως τήρησαν την διάκριση πραγματικών περιστατικών από τα σχόλια και τις εκτιμήσεις.

Πρέπει επίσης να αναλογιστούμε την αναγκαιότητα ή μη της ουδετερότητας του δημοσιογράφου απέναντι στον σχολιασμό που εξυπηρετεί μια συγκεκριμένη ενδεχομένως πολιτική ή ιδεολογική "αφήγηση" του συγκεκριμένου περιστατικού (ο "κεφαλαιοκράτης" που φέρεται ότι  επιτέθηκε σεξουαλικά σε μια φτωχή καμαριέρα) και τις συμβολικές προεκτάσεις που λαμβάνει ένας τέτοιος δημοσιογραφικός λόγος, ενόψει τόσο των δικαιωμάτων του κοινού για έγκαιρη πληροφόρηση, όσο κι ενόψει των δικαιωμάτων των εμπλεκόμενων προσώπων (καταγγέλλουσας αλλά και κατηγορουμένου).

Επίσης αξίζει να αναλογιστούμε την επικοινωνιακή αποκατάσταση που μπορεί να επιφέρει η απλή ανακοίνωση μιας απόφασης αρχειοθέτησης ενόψει μιας τόσο σοβαρής καταγγελίας.

 Ο Ν.Σ.Κ. αθωώθηκε απο το σύστημα της Δικαιοσύνης των Η.Π.Α. αλλά οι επιπτώσεις στη φήμη του, αρνητικές κατά τεκμήριο, εκτιμάται ότι θα τον ακολουθήσουν σε όλη του την μετέπειτα πορεία. Το ζητούμενο είναι επίσης, από πλευράς επικοινωνίας, με ποιον τρόπο οι σύμβουλοι του προσώπου θα αξιοποιήσουν τα εν λόγω δεδομένα, ώστε να διαχειριστούν με ειλικρίνεια την εικόνα του προσώπου αυτού, με τρόπο πειστικό αλλά κι αποτελεσματικό.

Σας αναρτώ και το σύνταγμα της Ελλάδας για τα σχετικά, για να το έχετε υπόψιν σας.Ο δημοσιογράφος οφείλει να το γνωρίζει και να το τηρεί.

'Αρθρο 14: (Ελευθερία του Τύπου)

1. Kαθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικά, γραπτά και δια του τύπου τους στοχασμούς του τηρώντας τους νόμους του Kράτους.
2. O τύπος είναι ελεύθερος. H λογοκρισία και κάθε άλλο προληπτικό μέτρο απαγορεύονται.
3. H κατάσχεση εφημερίδων και άλλων εντύπων, είτε πριν από την κυκλοφορία είτε ύστερα από αυτή, απαγορεύεται.
Kατ' εξαίρεση επιτρέπεται η κατάσχεση, με παραγγελία του εισαγγελέα, μετά την κυκλοφορία:
α) για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας,
β) για προσβολή του προσώπου του Προέδρου της Δημοκρατίας,
γ) για δημοσίευμα που αποκαλύπτει πληροφορίες για τη σύνθεση, τον εξοπλισμό και τη διάταξη των ενόπλων δυνάμεων ή την οχύρωση της Xώρας ή που έχει σκοπό τη βίαιη ανατροπή του πολιτεύματος ή στρέφεται κατά της εδαφικής ακεραιότητας του Kράτους,
δ) για άσεμνα δημοσιεύματα που προσβάλλουν ολοφάνερα τη δημόσια αιδώ, στις περιπτώσεις που ορίζει ο νόμος.
4. Σ' όλες τις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου ο εισαγγελέας, μέσα σε είκοσι τέσσερις ώρες από την κατάσχεση, οφείλει να υποβάλει την υπόθεση στο δικαστικό συμβούλιο, και αυτό, μέσα σε άλλες είκοσι τέσσερις ώρες, οφείλει να αποφασίσει για τη διατήρηση ή την άρση της κατάσχεσης, διαφορετικά η κατάσχεση αίρεται αυτοδικαίως. Tα ένδικα μέσα της έφεσης και της αναίρεσης επιτρέπονται στον εκδότη της εφημερίδας ή άλλου εντύπου που κατασχέθηκε και στον εισαγγελέα.

**5. Καθένας ο οποίος θίγεται από ανακριβές δημοσίευμα ή εκπομπή έχει δικαίωμα απάντησης, το δε μέσο ενημέρωσης έχει αντιστοίχως υποχρέωση πλήρους και άμεσης επανόρθωσης. Καθένας ο οποίος θίγεται από υβριστικό ή δυσφημιστικό δημοσίευμα ή εκπομπή έχει, επίσης, δικαίωμα απάντησης, το δε μέσο ενημέρωσης έχει αντιστοίχως υποχρέωση άμεσης δημοσίευσης ή μετάδοσης της απάντησης. Νόμος ορίζει τον τρόπο με τον οποίο ασκείται το δικαίωμα απάντησης και διασφαλίζεται η πλήρης και άμεση επανόρθωση ή η δημοσίευση και μετάδοση της απάντησης.
6. Tο δικαστήριο, ύστερα από τρεις τουλάχιστον καταδίκες μέσα σε μία πενταετία για διάπραξη των εγκλημάτων που προβλέπονται στην παράγραφο 3, διατάσσει την οριστική ή προσωρινή παύση της έκδοσης του εντύπου και, σε βαριές περιπτώσεις, την απαγόρευση της άσκησης του δημοσιογραφικού επαγγέλματος από το πρόσωπο που καταδικάστηκε, όπως νόμος ορίζει H παύση ή η απαγόρευση αρχίζουν αφότου η καταδικαστική απόφαση γίνει αμετάκλητη.
**7. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την αστική και ποινική ευθύνη του τύπου και των άλλων μέσων ενημέρωσης και με την ταχεία εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων.
8. Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τα προσόντα για την άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.
**9. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η οικονομική κατάσταση και τα μέσα χρηματοδότησης των μέσων ενημέρωσης πρέπει να γίνονται γνωστά, όπως νόμος ορίζει. Νόμος προβλέπει τα μέτρα και τους περιορισμούς που είναι αναγκαίοι για την πλήρη διασφάλιση της διαφάνειας και της πολυφωνίας στην ενημέρωση. Απαγορεύεται η συγκέντρωση του ελέγχου περισσότερων μέσων ενημέρωσης της αυτής ή άλλης μορφής. Απαγορεύεται ειδικότερα η συγκέντρωση περισσότερων του ενός ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης της αυτής μορφής, όπως νόμος ορίζει. Η ιδιότητα του ιδιοκτήτη, του εταίρου, του βασικού μετόχου ή του διευθυντικού στελέχους επιχείρησης μέσων ενημέρωσης είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του ιδιοκτήτη, του εταίρου, του βασικού μετόχου ή του διευθυντικού στελέχους επιχείρησης που αναλαμβάνει έναντι του Δημοσίου ή νομικού προσώπου του ευρύτερου δημόσιου τομέα την εκτέλεση έργων ή προμηθειών ή την παροχή υπηρεσιών. Η απαγόρευση του προηγούμενου εδαφίου καταλαμβάνει και κάθε είδους παρένθετα πρόσωπα, όπως συζύγους, συγγενείς, οικονομικά εξαρτημένα άτομα ή εταιρείες. Νόμος ορίζει τις ειδικότερες ρυθμίσεις, τις κυρώσεις που μπορεί να φθάνουν μέχρι την ανάκληση της άδειας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού και μέχρι την απαγόρευση σύναψης ή την ακύρωση της σχετικής σύμβασης, καθώς και τους τρόπους ελέγχου και τις εγγυήσεις αποτροπής των καταστρατηγήσεων των προηγούμενων εδαφίων.
_______________________
** Με δύο αστερίσκους δηλώνονται τα σημεία της Αναθεώρησης που αναγράφονται στο Ψήφισμα της 6ης Απριλίου 2001 της Ζ'  Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων

το Σύνταγμα : http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-14/

υ.γ στην αναφορά μου δεν παραθέτω και τον κώδικα δεοντολογίας που ισχύει ανάλογα με την επαγγελματική ένωση που ανήκει ο κάθε δημοσιογράφος.(και είναι πολλές!)
Αυτό γιατί ενώ τις σέβομαι, θεωρώ το Σύνταγμα θεμέλιο δεσμευτικό λίθο.


Χ.Γ

ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ