Προπαγάνδα (Σχεδιάγραμμα)
Οικογένεια - Σχολείο – Μέσα μαζικής ενημέρωσης – Πολιτικοί ηγέτες - Τέχνη – Βιβλίο - Πνευματικοί-Θρησκευτικοί ηγέτες – Στρατός
Μηχανισμοί- μέθοδοι προπαγάνδας
§ Σύγχυση είδησης και σχολίου.
§ Η παραπληροφόρηση παραπλάνηση του δέκτη.
§ Η λαϊκίστικη ρητορεία και πολιτική.
§ Η ωραιοποίηση της πραγματικότητας.
§ Η κινδυνολογία και ο εκφοβισμός για την υιοθέτηση των προβαλλόμενων θέσεων.
§ Η υποσχεσιολογία.
§ Η επιλεκτική προβολή ορισμένων πτυχών ενός γεγονότος και η συνειδητή αποσιώπηση άλλων.
§ Η μεγέθυνση της σημασίας μιας κατάστασης , για να προκληθεί τεχνική ένταση ή η υποβάθμιση μιας άλλης για αποπροσανατολισμό του πολίτη .
§ Η διάδοση ψευδών φημών.
§ Η εκμετάλλευση του θρησκευτικού- πατριωτικού συναισθήματος.
§ Βαρύγδουποι τίτλοι, εντυπωσιακές εικόνες στα μέσα ενημέρωσης .
όπως πατρίδα, λαός, πρόοδος, συντήρηση κ.λ.π που με την αναφορά , τους προσθέτουν αυτονόητη ιδεολογική στήριξη σε κάθε πολιτικό επιχείρημα , έστω κι αν είναι αβάσιμο, λαθεμένο ή παραπλανητικό.
Αίτια προπαγάνδας
§ Οικονομικά συμφέροντα.
§ Πολιτικά συμφέροντα – επεκτατικές βλέψεις.
§ Προσωπικές φιλοδοξίες.
§ Φανατισμός.
§ Κρίση αξιών- ηθική χαλάρωση.
§ Η υποδούλωση του ατόμου στον υλικό ευδαιμονισμό και στον καταναλωτισμό , η θεσποίηση του χρήματος, η υπερεργασία. Η αδιαφορία για τα κοινά, η απουσία άποψης για τα πολιτικοκοινωνικά δρώμενα.
§ Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των ατόμων που δεν επιτρέπει την κριτική προσέγγιση της πραγματικότητας και των προβαλλόμενων προτύπων και που τα καθιστά ευάλωτα σε μηχανισμούς παθητικοποίησης τους .
§ Η μαζοποιητική λειτουργία των Μ.Μ.Ε. ( Η μαγεία του ήχου και της εικόνας, η μεγάλη εμβέλειά του) αδρανοποιεί τη σκέψη και αμβλύνει την κριτική διάθεση.
§ Η τυφλή προσκόλληση στην ειδίκευση κάνει τον άνθρωπο πνευματικά μονομερή , άρα και πάλι δεν έχει κριτικό πνεύμα και σφαιρική γνώση, οπότε μετατρέπεται σε θύμα προπαγάνδας.
§ Η αντίληψη ότι η τεχνολογία οδηγεί στην ευτυχία και ο βιομηχανοποιημένος τρόπος ζωής οδηγούν στην ηθική απογύμνωση του ανθρώπου. Χωρίς την απαιτούμενη καλλιέργεια παρασύρεται ευκολότερα από την προπαγάνδα.
§ Η σύνθετη μορφή κοινωνιών , ο έντονος ρυθμός ζωής , ο καταιγισμός μηνυμάτων , οι ποικίλοι ρόλοι απορροφούν το χρόνο και το ενδιαφέρον του πολίτη με αποτέλεσμα να μην υπάρχει επεξεργασία των μηνυμάτων και να είναι ευκολότερη η μετατροπή σε θύματα της προπαγάνδας.
§ Η αρνητική λειτουργία της πολιτικής ζωής στην οποία κυριαρχούν η λαϊκίστικη και δημαγωγική ρητορεία , ο κομματισμός , το μεσσιανικό πρότυπο.
§ Οι επιστημονικά επεξεργασμένες τεχνικές της διαφήμισης που επιδρά αλλοτριωτικά στη συνείδηση του πολίτη και προκαθορίζει την αισθητική και τις ευρύτερες επιλογές του.
§ Η υπερσυσσώρευση ανθρώπων στις μεγαλουπόλεις , η χαλάρωση των κοινωνικών δεσμών , η ανωνυμία , η αποξένωση , η αδιαφορία.
Συνέπειες προπαγάνδας
§ Μαζοποίηση , χειραγώγηση , αποπροσανατολισμός κοινής γνώμης.
§ Εύκολη επιβολή φαινομένων δογματισμού και φανατισμού.
§ Εθνικισμοί , πόλεμοι, συγκρούσεις , βία , παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ρατσισμός.
§ Διαιώνιση στερεοτύπων , προκαταλήψεων , αναχρονιστικών αντιλήψεων.
§ Καταναλωτισμός – υπερεντατικοποίηση εργασίας.
§Κομματικός φανατισμός , απουσία διαλόγου, πολυφωνίας , ελαχιστοποίηση ελέγχου εξουσίας , κρίση δημοκρατίας.
§ ‘Έλλειψη ανθρωπισμού , στέρηση πνευματικής ελευθερίας.
§ Επικράτηση ξένης κουλτούρας , πολιτιστική διείσδυση από ανεπτυγμένες χώρες σε βάρος υπανάπτυκτων ή αναπτυσσόμενων κρατών, ξενομανία.
Τρόποι αντίστασης
§ Καλλιέργεια υγιούς πολιτικής συνείδησης.
§ Ευρύτερη πνευματική συγκρότηση και εγρήγορση του ατόμου.
§ Επιδίωξη πλουραλιστικής , σφαιρικής ενημέρωσης.
§ Απαλλαγή από ιδεοληψίες , δογματισμό , φανατισμό.
§ Αυτοέλεγχος , αυτοκριτική, αυτογνωσία.
§ Γνώση όλων των παραμέτρων του φαινομένου της προπαγάνδας και των μέσων μεθόδων ,τεχνικών που χρησιμοποιεί.
http://oxynoia.blogspot.gr/2012/03/blog-post_5258.html