ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ - ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ

ΕΔΩ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΓΝΩΜΗ (ΓΝΩΜΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ)

Breaking

Σάββατο, 1 Ιουνίου 2013

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

  Προπαγάνδα (Σχεδιάγραμμα)


                  ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

§   Η προβολή ιδεών, αντιλήψεων ή ιδεολογικών θέσεων( πολιτικού , θρησκευτικού περιεχομένου) με τρόπο ελκυστικό (με την αξιοποίηση επιστημών όπως είναι η ψυχολογία, η επικοινωνιολογία, η διαφήμιση) με στόχο την υιοθέτησή τους από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και συνακόλουθα την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων , ιδιοτελών σκοπών και συμφερόντων.

Φορείς προπαγάνδας
     
Οικογένεια - Σχολείο Μέσα μαζικής ενημέρωσης Πολιτικοί ηγέτες  - Τέχνη Βιβλίο - Πνευματικοί-Θρησκευτικοί ηγέτες Στρατός

Μηχανισμοί- μέθοδοι προπαγάνδας

§   Σύγχυση είδησης και σχολίου.

§   Η παραπληροφόρηση παραπλάνηση του δέκτη.

§   Η λαϊκίστικη ρητορεία και πολιτική.

§   Η ωραιοποίηση της πραγματικότητας.

§  Η κινδυνολογία και ο εκφοβισμός για την υιοθέτηση των προβαλλόμενων θέσεων.

§   Η υποσχεσιολογία.

§ Η επιλεκτική προβολή ορισμένων πτυχών ενός γεγονότος και η συνειδητή αποσιώπηση  άλλων.

§   Η μεγέθυνση της σημασίας μιας κατάστασης , για να προκληθεί τεχνική ένταση ή η υποβάθμιση μιας άλλης για αποπροσανατολισμό του πολίτη .

§   Η διάδοση ψευδών φημών.

§   Η εκμετάλλευση του θρησκευτικού- πατριωτικού συναισθήματος.

§   Βαρύγδουποι τίτλοι, εντυπωσιακές εικόνες στα μέσα ενημέρωσης .
§Χρήση εννοιών με φορτισμένο (ιδεολογικά, εθνικά, ηθικά , πολιτικά) περιεχόμενο , 
όπως πατρίδα, λαός, πρόοδος, συντήρηση κ.λ.π που με την αναφορά , τους προσθέτουν αυτονόητη ιδεολογική στήριξη σε κάθε πολιτικό επιχείρημα , έστω κι αν είναι αβάσιμο, λαθεμένο ή παραπλανητικό.

§   Χρήση γλώσσας που τη χαρακτηρίζει:                                                                                

συναισθηματικός τόνος                                                                                      
συγκινησιακός λόγος                                                                                         
περίπλοκη σύνταξη                                                                                           -
χρήση πολλών συνωνύμων                                                                                 -
εξεζητημένες εκφράσεις                                                                                     

 επαναλήψεις                                                                                                 

 διατύπωση: βεβαιωτική, δεοντολογική, θαυμαστική.     

Αίτια προπαγάνδας

§  Οικονομικά συμφέροντα.

§  Πολιτικά συμφέροντα – επεκτατικές βλέψεις.

§  Προσωπικές φιλοδοξίες.

§  Φανατισμός.

§  Κρίση αξιών- ηθική χαλάρωση.

§  Η  υποδούλωση του ατόμου στον υλικό ευδαιμονισμό και στον καταναλωτισμό , η θεσποίηση του χρήματος, η υπερεργασία. Η αδιαφορία για τα κοινά, η απουσία άποψης για τα πολιτικοκοινωνικά δρώμενα.

§ Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των ατόμων που δεν επιτρέπει την κριτική προσέγγιση της πραγματικότητας και των προβαλλόμενων προτύπων και που τα καθιστά ευάλωτα σε μηχανισμούς παθητικοποίησης τους .

§  Η μαζοποιητική λειτουργία των Μ.Μ.Ε. ( Η μαγεία του ήχου και της εικόνας, η μεγάλη εμβέλειά του) αδρανοποιεί τη σκέψη και αμβλύνει την κριτική διάθεση.

§  Η τυφλή προσκόλληση στην ειδίκευση κάνει τον άνθρωπο πνευματικά μονομερή , άρα και πάλι δεν έχει κριτικό πνεύμα και σφαιρική γνώση, οπότε μετατρέπεται σε θύμα προπαγάνδας.

§  Η αντίληψη ότι η τεχνολογία οδηγεί στην ευτυχία και ο βιομηχανοποιημένος τρόπος ζωής οδηγούν στην ηθική απογύμνωση του ανθρώπου. Χωρίς  την απαιτούμενη καλλιέργεια παρασύρεται ευκολότερα από την προπαγάνδα.

§  Η σύνθετη μορφή κοινωνιών , ο έντονος ρυθμός ζωής , ο καταιγισμός μηνυμάτων , οι ποικίλοι ρόλοι απορροφούν το χρόνο και το ενδιαφέρον του πολίτη με αποτέλεσμα να μην υπάρχει επεξεργασία των μηνυμάτων και να είναι ευκολότερη η μετατροπή σε θύματα της προπαγάνδας.

§  Η αρνητική λειτουργία της πολιτικής ζωής στην οποία κυριαρχούν η λαϊκίστικη και δημαγωγική ρητορεία , ο κομματισμός , το μεσσιανικό πρότυπο.

§ Οι επιστημονικά επεξεργασμένες τεχνικές της διαφήμισης που επιδρά αλλοτριωτικά στη συνείδηση του πολίτη και προκαθορίζει την αισθητική και τις ευρύτερες επιλογές του.

§  Η υπερσυσσώρευση ανθρώπων στις μεγαλουπόλεις , η χαλάρωση των κοινωνικών δεσμών , η ανωνυμία , η αποξένωση , η αδιαφορία.

Συνέπειες προπαγάνδας

§  Μαζοποίηση , χειραγώγηση , αποπροσανατολισμός κοινής γνώμης.

§  Εύκολη επιβολή φαινομένων δογματισμού και φανατισμού.

§ Εθνικισμοί , πόλεμοι, συγκρούσεις , βία , παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ρατσισμός.

§  Διαιώνιση στερεοτύπων , προκαταλήψεων , αναχρονιστικών αντιλήψεων.

§  Καταναλωτισμός – υπερεντατικοποίηση εργασίας.

§Κομματικός φανατισμός , απουσία διαλόγου, πολυφωνίας , ελαχιστοποίηση ελέγχου εξουσίας , κρίση δημοκρατίας.

§  ‘Έλλειψη ανθρωπισμού , στέρηση πνευματικής ελευθερίας.

§  Επικράτηση ξένης κουλτούρας , πολιτιστική διείσδυση από ανεπτυγμένες χώρες σε βάρος υπανάπτυκτων ή αναπτυσσόμενων κρατών, ξενομανία.

Τρόποι αντίστασης

§  Καλλιέργεια υγιούς πολιτικής συνείδησης.

§  Ευρύτερη πνευματική συγκρότηση και εγρήγορση του ατόμου.

§  Επιδίωξη πλουραλιστικής , σφαιρικής ενημέρωσης.

§  Απαλλαγή από ιδεοληψίες , δογματισμό , φανατισμό.

§  Αυτοέλεγχος , αυτοκριτική, αυτογνωσία.

§  Γνώση όλων των παραμέτρων του φαινομένου της προπαγάνδας και των μέσων μεθόδων ,τεχνικών που χρησιμοποιεί.
                             Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Φιλόλογος)
 http://oxynoia.blogspot.gr/2012/03/blog-post_5258.html

ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ